Teman tapi Mesra~~

Isnin, 15 Ogos 2011

Laksanakan kewajipan ke-4 anda dengan berZAKAT!!!

Zakat = Rukun Islam ke-4

Korang da bayar???
Zakat Fitrah?? bagi si isteri, ini adalah kewajipan si suami
Zakat Pendapatan???? yang ini plak kewajipan individu yang mempunyai pendapatan

TAKRIF PENDAPATAN (AL-MUSTAFAD)

Harta pendapatan bermaksud semua jenis upah, imbuhan, bayaran atau hasil yang diperolehi daripada kerja atau usaha yang dilakukan sama ada secara tetap atau sekali sekali.

credit: web e_zakat

aku baru je lepas bayar zakat pendapatan & saham dgn cik somi td..xsangka..duk ingat xlayak bayar..sekali kira mmg da kena byr upernyer..siap hutang lagi 2thn tu..

disebabkan cik somi aku byk incomenyer so dia paling banyak benda dia kna zakat..
"pendapatan-saham-emas-perak" mind uols..cik somi aku particular bab-bab Rukun Islam ni..

even aku pakai cincin & rantai emas..tp emas aku sedikit pun xmelayakkan tuk dizakatkan..nmpk sgt xder barang kemas cik somi yg xpakai emas tu pun kna zakat...
"haaaa!! amik kau.. tu la!! saper suh xnk bli i rantai emas..u bli utk diri u saja tau!!! padan muker u..hahahah..." gelak keji

isshhh~~ tu kan pelaburan jangka masa panjang..utk I dan anak² I jugaksss...yg bahagia selesamewah saper lagi kalu tidak utk I dan anak² I...kan cik somiku sayang..ayat cam harem~~

yang penting sumer rejeki yang aku dgn cik somi dapat ni mendapat KEBERKATAN& DIREDHAI ALLAH..

disclaimer:
bukan tujuan aku nk berkokok seperti ayam dgn sekelumit sumbangan ini, tujuan aku lebih kepada mengingatkan semua ibu-ibu kakak-kakak,adik-adik yang baca blog ahkak ni..kalu da bekerja..jgn luper berzakat..Rukun Islam tu..wajib keatas kita..saling ingat-mengingati la antara kita..

Tiada ulasan:

klik-klik

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Google+ Followers